اورای میگرن

در بسیاری از میگرنی ها بجز سردرد نشانه های دیگری مثل مشکلات بینایی(محو شدن دید یا نورهای جرقه زن)، مشکلات حسی در اندامها، سرگیجه، وزوز گوش، دل آشوب و شکم درد و...نیز به همراه دارد که گاه باعث نگرانی بیمار می شود و در مواردی نیز ممکن است پزشک را گمراه کنند.

اورا چیست

اوراهایی که علائم حسی در دست ایجاد می کنند ممکن است با دیسک گردن،

چسبندگی عصب یا حتی ام اس اشتباه شوند.

توضیح اینکه مغز فرمانده بدن است و هر قسمتی از بدن ما یک مرکز فرماندهی در مغز دارد؛ برای سهولت در توضیح، میگرن را بصورت یک سری امواج مغزی تصور کنید که با توجه به اینکه از کجای مغز عبور کنند علائم همان ناحیه را ایجاد می کنند.

مثلا ممکن است مناطق مربوط به دستگاه گوارش در مغز درگیر شود و فرد دچار دل آشوب و یا شکم درد شود، این درد شکمی همان اورای گوارشی میگرن می باشد، حال اگر فرد به دنبال این اورا دچار سردرد شود به غلط تصور می کند که معده وی باعث سردردش شده است حال انکه معده درد وی هم ناشی از میگرنش بوده است.

درمان میگرن گوارشی
ممکن است علائم گوارشی تنها تظاهرات میگرن باشند.

از اورا های شایع میتوان به اوراهای بینایی اشاره کرد که در اثر تحریک قسمتهای مربوط به بینایی مغز(قسمتهای پس سری مغز) ایجاد می شوند و در این موارد ممکن است فرد قبل و یا حین سردرد(و حتی بدون اینکه دچار سردر بشود) یک سری مشکلات بینایی را تجربه کند؛ مثلا نورهای جرقه زن ببیند یا قسمتی از محیط را تار ببیند.

اورای بینایی
تجربه یک بیمار میگرنی از اورای بینایی

اوراهای حسی و حرکتی هم در میگرن دیده میشوند و ممکن است یک سمت بدن فرد شروع به گز گز مور مور کند و یا بی حس شود یا اینکه مثلا دست فرد بی قوت بشود.

همینطور ممکن است فرد دچار مشکل در تکلم شود؛ موارد اخیر گاهی تشخیص بین اینکه فرد یک اورای میگرنی را تجربه کرده و یا علائمش ناشی از اختلال در خونرسانی به مغز است را دشوار می کند. ضمنا اختلال در تکلم در دسته اوراهای ساقه مغز قرار می گیرد که اهمیت بیشتری نسبت به سایر اوراها دارند.

ساقه مغز
ساقه مغز محل قرار گرفتن مراکز کنترل کننده حیات است.

افرادی که اورای ساقه مغز دارند باید احتیاط بیشتری نسبت به بقیه مبتلایان به میگرن انجام دهند. مثلا مگر در مواقع ضروری و بنا به تشخیص پزشک نباید از داروهای ضد بارداری استفاده کنند و اکیدا توصیه می شود که از دخانیات پرهیز کنند. اوراهای ساقه مغز شامل علائمی مانند سرگیجه، وزوز گوش، دوبینی و علائم حسی دوطرفه هم می شود.

بندرت ممکن است فرد بدون اینکه سردرد داشته باشد فقط اوراهای میگرن را تجربه کند. که به این مورد خاص" اورا بدون سردرد" می گوییم. این مورد یک وضعیت دشوار تشخیصی خواهد بود و ممکن است   قبل از اینکه تشخیص دقیق گذاشته شود فرد متحمل بررسی های تشخیصی زیادی مثل اندوسکوپی، نوار عصب و... بشود.

گاهی هم در این بررسی ها یک سری یافته های غیر اختصاصی مانند عفونت معده(هلیکوباکتر) دیده می شود و بدون اینکه این مشکل ارتباطی با علائم فرد(اوراها) داشته باشد برای وی درمان دیگری انجام می شود.

کلا بخاطر وجود چهره های متفاوت بیماری میگرن خیلی وقتها با بیماریهای دیگری از قبیل مشکلات اعصاب(سوماتوفورم)، عفونت معده، مشکلات گوش(منییر)، سینوزیت، رفلاکس، دیسک گردن و...اشتباه گرفته می شود.

در ویدئو زیر دکتر عمادی در باره اورای میگرن توضیح می دهد:

چند نکته مهم در باره اورای میگرن:

◊ یک سوم مبتلایان به میگرن اورا ها را تجربه می کنند.

◊ اوراهای میگرن در عرض چندین دقیقه کامل می شوند و ظرف حداکثر یک ساعت برطرف می شوند.

◊ به ندرت ممکن است که اورای میگرن بدون اینکه سردردی رخ دهد ظاهر شود. به این حالت میگرن غیر سردردی یا "اورای بدون سردرد" یا "معادل میگرن" می گوییم.

◊ اوراها ممکن است در تشنجها هم رخ دهند. روع شود به مبحث تشنج

◊  علائم شبیه اورا در سکته های مغزی هم دیده می شود و ممکن است این نشانه ها در فردی که در معرض خطر مشکلات قلبی عروقی است اولین نشانه سکته مغزی باشد. رجوع شود به مبحث سکته مغزی

shirane زهراجلالی 15/10/1400
بسیارعالی بود.سپاس از شما