doctor emadi-Dr emadi-Dr.emadi-Instagram-آدرس اینستاگرام دکتر عمادی

رابطه غذاها و سردرد

بسیاری از میگرنیها تصور می کنند که این معده آنهاست که باعث سردردشان می شود چون مشاهده می کنند که با مصرف غذایی خاص دچار حمله میگرن می شوند و یا اینکه قبل از اینکه دچار سردرد شوند، ابتدا علائم گوارشی پیدا می کنند.

 

 دلیل این تصور سه چیز ست: یکی اوراهای گوارشی میگرن(میگرن گوارشی) و مورد دیگر تحریک سردردها با گرسنگی و مورد سوم تحریک سردرد به دنبال مصرف بعضی غذاها. که در ادامه توضیح می دهیم.


آنچه در ادامه می خوانید:


♦ میگرن گوارشی چیست؟

 

♦ چرا گرسنگی باعث ایجاد سردرد می شود؟

 

♦ چرا غذاها میگرن را تحریک می کنند؟

 

♦ ویدئو دکترعمادی درارتباط غذاها با سردرد


 

 میگرن گوارشی چیست؟

 ازعلائم جالب میگرن اورا ها می باشند. توضیح اینکه مغز فرمانده بدن است و هر قسمتی از بدن ما یک مرکز فرماندهی در مغز دارد؛ برای سهولت در توضیح، میگرن را بصورت یک سری امواج مغزی تصور کنید که بسته به اینکه از کجای مغز عبور کنند علائم همان ناحیه را ایجاد می کنند. مثلا ممکن است مناطق مربوط به دستگاه گوارش در مغز درگیر شود و فرد دچار دل آشوب و یا شکم درد شود، این درد شکمی همان اورای گوارشی میگرن می باشد، حال اگر فرد به دنبال این اورا دچار سردرد شود به غلط تصور می کند که معده وی باعث سردردش شده است حال انکه درد معده وی هم ناشی از میگرنش بوده است. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در باره اوراها بدست آورید روی تصویر زیر کلیک کنید:

 

اورا چیست

میگرن فظ سردرد نیست. گاهی علائمی می دهد که

با نشانه های بیماریهای دیگر مثل ام اس تشابه دارد.

 

 از دیگر علائم گوارشی میگرن می توان به رفلاکس، نفخ، اسهال، یبوست و آروغ زدن اشاره کرد. ضمنا نشانه های گوارشی الزاما در فاز اورای میگرن رخ نمی دهند. آنها ممکن است در فاز یک یا همان پرودروم اتفاق بیفتند حتی چند روز قبل از وقوع سردرد(سردرد فاز سوم میگرن است). برخی علائم مانند حالت تهوع و استفراغ در فاز سوم رخ می دهند. بعضی از بیماران در فاز چهارم میگرن(پس از اتمام سردرد) هم علائم گوارشی را تجربه می کنند.اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در باره میگرن و فازهای آن بدست آورید روی لینک زیر کلیک کنید:

 

میگرن

میگرن و فازهای آن


چرا گرسنگی باعث ایجاد سردرد می شود؟

  در واقع مغز ما درصد بسیار زیادی از انرژیَ دریافتی ما در طول شبانه روز را مصرف می کند شاید دانستن آن جالب باشد مغز حدود بیست درصد از کالریهای مصرفی ما را به تنهایی خرج می کند درحالیکه فقط دو و نیم درصد وزن بدن را تشکیل می دهد. و جالبتر اینکه سوخت اصلی آن گلوکوز است بنحوی که ۶۰ درصد گلوکوزی که در بدن ما مصرف می شود توسط مغز خورده می شود و از آنجایی که مغز ذخیره انرژی ندارد به افت گلوکوز خون ناشی از گرسنگی بسیار حساس است و اگر مغز مورد نظر مغز یک فرد میگرنی باشد البته حساسیت بیشتری هم خواهد داشت و حمله میگرن آغاز خواهد شد.

 

جالب اینکه خیلی از مبتلایان به میگرن با مصرف یک غذای شیرین مثل آبنبات در آغاز سردردشان از ادامه حمله میگرنشان جلوگیری می کنند! همینجا باید اشاره کنم که برای اینکه گلوکوز موجود در جریان خونتان نیفتد نیاز نیست غذاهای حاوی گلوکوز و شیرین استفاده کنید. اتفاقا بعنوان یک پزشک با مصرف قندهای ساده میانه خوبی ندارم. در واقع این بدن شماست که از منابع غذایی دیگر مثل کربوهیدراتهای پیچیده تر، چربیها و حتی پروتئینها قند ساده گلوکوز را می سازد.

 

 چرا غذاها باعث تحریک میگرن می شوند؟

 در این مورد تئوریهای مختلفی مانند حساسیت میگرنیها به آنتی ژنهای موجود در بعضی غذاها مطرح شده اما مکانیسم دقیق آن هنوز مشخص نیست. در ادامه به پرهیزهای غذایی در میگرن اشاره می کنیم و خواهیم گفت که فرد مبتلا به میگرن در برابر این غذاها چه باید بکند.


در گذشته تاکید فراوانی بر رابطه غذاهای مختلف با میگرن می شد. توصیه شخصی دکتر فرهاد عمادی بعنوان یک متخصص مغز و اعصاب که تجربه درمان هزاران بیمار میگرن را دارد صرفا پرهیز از کافئین و الکل و کربوهیدراتهای بدون سبوس و گوشتها و لبنیات فراوری شده می باشد است. دکتر عمادی به فردی که با مصرف لبنیات معمولی دچار سردرد می شود توصیه می کند که بجای پرهیز از مصرف لبنیات، به مصرف منظم آن روی آورد.

 

 البته در مواردی ناگزیر میشویم لبنیات را از مقادیر کم شروع و بتدریج افزایش دهیم تا به اصطلاح بدن فرد به لبنیات عادت کند. این کار را می توان با هر غذایی که سردرد فرد را تحریک می کند انجام داد، ولی اگر غذای تحریک کننده ذاتا یک غذای مضر باشد(مثل فست فودها) بهتر است که آن غذا بطور کامل حذف شود. بعضی غذاها ذاتا خیلی مضر نیستند اما غذای مفید هم محسوب نمی شوند و اگر جایگزین مناسب داشته باشند بهتر است حذف شوند مثل کربوهیدرات فراوری شده و فاقد سبوس شامل انواع نودلیت و ماکارونی و برنج سفید.

 

ماکارونی و نودالیت می توانند میگرن شما را تحریک کنند.

 


در مورد میوه های ترش اگر فرد بطور مشخص متوجه تحریک سردردش با آن میوه ها(مثل پرتقال و لیمو) بشود بهتر است آنها را حذف کند والبته باید مراقب تامین ویتامین سی مورد نیاز روزانه خود باشد.

 

پرسشی که بسیاری از میگرنیها می پرسند این است که آیا با درمان میگرن مثلا تزریق تخصصی بوتاکس میگرن باز هم لازم است که پرهیز غذایی داشته باشند؟

 

بوتاکس سردرد

بوتاکس تخصصی سردرد از بهترین درمانهای میگرن مزمن است.

 

 

اولا که سردرد همه میگرنیها با غذاها تحریک نمی شود پس قبل از هرچیز دقت کنید که آیا سردردتان با غذای خاصی تحریک می شود یا خیر.

 

دوما بعضی از غذاهایی که گفته شد ذاتا مضر هستند و شما حتی اگر میگرن هم نداشته باشید بهتر است که از آنها پرهیز کنید.

 

سوما دکترعمادی در درمان میگرن قانونی دارد به نام قانون ترازو! طبق قانون ترازو شما ممکن است با درمان میگرن از پزهیزهای غذایی خاص خلاص شوید یا کماکان مجبور به ادامه آنها باشید. برای اینکه در باره قانون ترازو در درمان میگرن بدانید روی لینک(تصویر زیر) کلیک کنید:

 

برای درک بهتر نحوه درمان دارویی میگرن

قانون ترازوی دکتر عماد را مطالعه کنید.

 

 

با همه این تفاسیر دکتر عمادی با تجربه درمان هزاران بیمار میگرن با بوتاکس معتقد است که نیاز به رعایت های غذایی در اکثر افراد به میزان قابل توجه ای با درمان میگرن کاهش  می یابند.

دکتر عمادی معتقد است که هدف از درمان میگرن باید بازگشت فرد به زندگی نرمال باشد و البته زندگی نرمال خود به کنترل میگرن کمک می کند.

در ویدئو زیر درباره ارتباط غذاها و سردرد توضیح داده می شود:

 

 
 

 

این مطالب برای شما سودمند خواهند بود:


 بهترین دکتر بوتاکس

بوتاکس میگرن


 

تشخیص انواع سردرد


 

پاسخ به پرسشهای بوتاکس

پاسخ به پرسشهای شما در باره بوتاکس


 

عوارض بوتاکس

بوتاکس چه عوارضی دارد؟


 

قیمت مناسب بوتاکس در تهران

قیمت بوتاکس زیبایی و میگرن با جزئیات


  

مطالب مفید در باره سردرد

 تشخیص و درمان سردردها


بهترین درمان سردرد

درمانهای میگرن


پرهیز غذایی در میگرن

غذاهایی که سردرد را بدتر می کنند


اطلاعات کامل در باره میگرن

هر آنچه لازم است در باره میگرن بدانید


بوتاکس زیبایی طبیعی

بوتاکس میگرن به همراه زیبایی


  

اطلاعات مفید در بار مغز

با مغز خود به زبان ساده آشنا شوید


بی خوابی 

قوانین خواب آرام


اصول تغذیه سالم 

اصول تغذیه سالم برای مغز


 

دیسک کمر، سیاتیک، تنگی کانال نخاع


بهترین دکتر سرگیجه

 

درمان خانگی سرگیجه


درمان فشار مغز 

فشار مغز


 

داروی آلزایمر 

راه پیشگیری از آلزایمر


 

  

درد های عصبی 


 

استفاده از قسمتی یا تمام مطالب این سایت فقط با ذکر منبع بلامانع است

 

نظراتــــــ

shirane الهام صفری 14/1/1400
سلام ممنون از اینکه بدون چشم داشت مطالب کار بردی رو در اختیارمون میزارید من زمانی که سردردم داره شروع میشه سیب و پرتقال سردرد رو شدت میده موز هم خیلی زیاد زمان سردرد اگر بخورم ده برابر بدتر میشم
 دکتر فرهاد عمادی متخصص مغز و اعصاب 1/2/1400
درود. هانطور که گفتیم سیب و پرتقال جزو دسته سوم هستند و می تونید حذفشون کنید
shirane فهمیده     2/5/1400
من اصلا نمی تونم هندونه بخورم فوری سردرد میشم 😔😔😔
shirane عادل شریفی     adelsharifi1988@yahoo.com 7/1/1402
با سلام و احترام بنده حدود 18 ساله ک میگرن دارم و حدود 6 ساله ک متوجه شدم ک ب برخی مواد غذایی از جمله حبوبات(لوبیا و نخود و عدس و لپه) حساسیت دارم و دچار سردرد می شوم. خیلی به دنبال درمانش بودم ولی متاسفانه تا الان نتیجه ای نداشته است و ی جورایی کل غذاهای با این مواد غذایی درست می شود. موندم چکار کنم. ممنون می شوم راهنمایی ام کنید. سپاس
shirane فرزاد زرگرزاده     Nezrabshah zaryab 14/4/1402
سلام عرض ادب خدمت جناب عالی من چند سال است که سردرد دارم بعزی وقتا تا 3 روز هم طول میکشه که گاهی دوطرف سرم دردمیگیره گاهی نیم رخ راست درد میگیره هم یزاق دهانم زیاد میشه انگار حالت تهوع دارم ممنون میشم راهنمای کنید
 دکتر فرهاد عمادی متخصص مغز و اعصاب 24/4/1402
این حالت در میگرن هم دیده میشه. نیاز به معاینه توسط متخصص مغز و اعصاب دلرید