doctor emadi-Dr emadi-Dr.emadi-Instagram-آدرس اینستاگرام دکتر عمادی

ال کارنی تین

 

 

 

مقدمه ای بر مکملها

مکملهای غذایی بدون نیاز به نسخه پزشک در دسترس هستند. بنابراین لازم است که در مورد آنها اطلاعات لازم را کسب کنیم تا ضمن استفاده مطلوب از آنها از عوارض احتمالیشان مصون بمانیم.

 

ضمنا خیلی از مکملهای ورزشی ممکن است آلودگی های هورمونی داشته باشند. به این معنی که کارخانه سازنده برای افزایش کارایی و محبوبیت مکمل تولید شده هورمونهای خاصی را به آنها اضافه کرده باشد. طبیعی است که مصرف این مکملها در درازمدت با عوارض بالقوه ای همراه خواهد بود.

در این قسمت به ال کارنی تین می پردازم که به چربی سوز و مکمل جوانی معروف است و در قسمتهای دیگر وبسایت بقیه مکملها، ویتامینها و مواد معدنی را توضیح می دهیم.

 

آیا ال کارنی تین یک مکمل چربی سوز است؟

بله ال کارنی تین در فرایند سوختن چربیها به بعضی افراد کمک می کند.دقت کنید به بعضی افراد! این افراد شامل ورزشکاران و نیز برخی ذیگر از افراد می شود که در ادامه توضیح خواهیم داد.

ضمنا ال کارنی تین در متابولیسم قندها هم نقش دارد و همچنین با جلوگیری از تولید یک سری مواد مضر مانع آسیب به سلولهای عضلانی می شود.

 

اما چه کسانی از مصرف ال کارنی تین برای چربی سوزی منفعت می برند؟

همانطور که گفتیم ال کار نی تین اسیدهای چرب را به داخل میتوکندری منتقل می کند. اما این انتقال زمانی صورت می گیرد که سوختهای دم دستی مثل گلوکوز و گلیکوژن مصرف شده باشند. یعنی اسیدهای چرب سوخت شماره سه هستند و تا شما دو سوخت قبلی(گلوکوز و گلیکوژن) را مصرف نکرده باشید بدن شما سراغ چربیها نمی رود.

 

پس باید فعالیت بدنی شما از یک حدی بیشتر شده باشد تا نوبت به سوزاندن چربیهایتان برسد. دقت داشته باشید جنانچه شما بجای چهل دقیقه ورزش پییوسته در روز، دو تا وعده بیست دقیقه ای مجزا ورزش کنید درست است که منفعت قلبی عروقی لازم را کسب خواهید کرد اما به لحاظ چربی سوزی حالت دوم(دو تا وعده مجزا) کمک چندانی به شما نخواهد کرد چرا که بدن شما در فاصله بین دو وعده ورزش دوباره گلوکوز و گلیکوژن را خواهد ساخت. پس در وعده اول ورزش هنوز شما وارد فاز چربی سوزی نشده اید و برای وعده دوم ورزش هم چون سوخت گلوکوز و گلیکوژن لازم توسط بدن فراهم شده دوباره همین سوختها مصرف خواهند شد.

 

پس برای اینکه ال کارنی تین به شما در کاهش چربیها کمک کند باید به اندازه کافی و پیوسته ورزش کنید. 

 

چه مقدار ورزش برای اینکه بدن وارد فاز چربی سوزی شود کافیست؟

 

همانطور که گفتیم ال کارنیتین به عنوان یک حامل سوخت چربی زمانی موثر است که به زمان کافی از فعالیت ورزشی شما گذشته باشد. اما این زمان چقدر است؟

 

زمان لازم برای ورود به فاز چربی سوزی برای هر فرد با توجه به شدت ورزشی که انجام می دهد متفاوت خواهد بود. اما برای ورزشکاران حرفه ای که در حال انجام یک تمرین سنگین هستند و غذای پرکالری هم در دو ساعت قبل تز ورزش دریافت نکرده اند از دقیقه بیستم ورزش بدن وارد فاز چربی سوزی می شود. این زمان برای یک فرد آماتور که تمرین سبکی را انجام می دهد معمولا بعد از یک ساعت رخ می دهد.

 

چه کسانی از مصرف آل کارنیتین منفعت می برند؟

 

در یک سری شرایط نیاز بدن به ال کارنیتین افزایش می یابد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دکتر فرهاد عمادی در این ویدئو درباره ال کارنی تین (L carnitine)، فواید ال کارنی تین، میزان موورد نیاز مصرف ال کارنی تین و منابع غذایی تامین کننده ال کارنی تین صحبت می کند.

 

نظراتــــــ

shirane محمد بیگلر 8/8/1401
سلام جناب دکتر حدود ۲ ماه از الکارنتین مایع ۳۰۰۰ روزی دوقاشق غذا خوری ۱ ساعت قبل تمرین بدنسازی استفاده کردم . سن ۳۷ مرد قد ۱۸۰ وزن ۱۰۴ قبل این ورزش نمیکردم ۱۰ سانت دور شکمم آب شد نکته جالب قطع شدن سردردهای مکرر من بود. از وقتی که یادم میآید با انجام حرکات بیشتر از حد مثل پیاده روی یا گردش در طبیعت دیر خوردن صبحانه سرددهایم شروع میشد ولی با الکارنتین حالم خیلی خوب بود با شروع ماه سوم بدنسازی و قطع الکارنتین دوباره سردردهایم برگشت اگه نیاز به آزمایش دارم بفرمایید راهنمایی کنید ممنون از لطفتون Biglar1364@yahoo.com
 دکتر فرهاد عمادی متخصص مغز و اعصاب 5/4/1402
سلام. در مورد کیفیت سردردهاتون ننوشته اید
shirane سهیلا سروش ارزانی     15/5/1402
سلام دکتر من اومدم یه ماه پیش بوتاکس کردم .الان بدنسازی کار میکنم هفته دوم سردردم باز شروع شده مداوم ولی بعد بوتاکس کمتر شده بود میتونم استفاده کنم ال کارنتین هزار یا خیر
 دکتر فرهاد عمادی متخصص مغز و اعصاب 26/5/1402
سلام. منظم ورزش کنید. گای ورزش در ابتدا میگرن رو تشدید می کنه اما در ادامه ستون درمان میگرن خواهد بود. منعی ندارید و میونید ال کارنی تین استفاده کنید.